Storing: communicatie

In Uncategorized by nwametze

SolarEdge omvormer met display – Internet via LAN is weggevallen.

Links de HD-Wave omvormer, rechts de 3-fase omvormer.
(heeft u een omvormer zonder display, klik dan hier voor de instructies)

Mocht u in de mySolarEdge app geen weergave van de opbrengst van uw omvormer meer zien, dan kan het bij een omvormer die middels LAN met internet verbonden is zo zijn dat deze de LAN verbinding verloren is. Via onderstaande stappen kunt u dit controleren én herstellen.

De eerste stap is het bepalen van de LAN-status, deze is in te zien op het display van de omvormer. Het opvragen van deze LAN-status is per type omvormer verschillend:

LAN-status opvragen bij de HD-Wave omvormer.
Laat het scherm van de omvormer oplichten door kort met uw vinger over het meest linker knopje op de voorzijde van de omvormer te schuiven. Hierna kunt u met het knopje ‘pijltje omlaag’ door de menu’s bladeren. Na een aantal menu’s komt u de LAN-status tegen, zie verderop deze pagina.

LAN-status opvragen bij de 3-fase omvormer.
Laat het scherm van de omvormer oplichten door de groene knop aan de onderzijde van de omvormer in te drukken. Hierna kunt u met deze knop door de menu’s bladeren. Na een aantal menu’s komt u de LAN-status tegen, zie hieronder.

LAN-status scherm

Bij een correcte werking wordt de LAN-status weergegeven zoals hierboven, een reeks enen. Indien er nullen zichtbaar zijn dan kunt u via verschillende stappen de verbinding proberen te herstellen. Controleer na elke stap de LAN-status.

LAN-status: 00000000
Er is een probleem met de LAN-kabel. Controleer of de LAN-kabel goed in de router/switch zit. Bekijk na deze controle de LAN-status opnieuw.

LAN-status: 10000000 of 11000000
De LAN-kabel is goed verbonden, maar er is geen contact met het modem. Heeft u recent de modem en/of router/switch vervangen? Ga dan na of alle instellingen in de modem en/of router/switch in orde zijn en start de modem en router/switch opnieuw op. Bekijk na het aanpassen van de instellingen én het opnieuw opstarten de LAN-status opnieuw.

Opnieuw opstarten omvormer
Indien bovenstaande stappen de internetverbinding niet hersteld hebben kunt u de omvormer opnieuw opstarten. Zet daarvoor de rode schakelaar aan de onderzijde van de omvormer van 1 op 0. Schakel vervolgens de groep van de omvormer in de meterkast uit, het display van de omvormer gaat nu uit. Wacht 10 minuten, zet de groep in de meterkast weer aan en zet de rode schakelaar aan de onderzijde van de omvormer van 0 op 1. De omvormer start nu opnieuw op en zal opnieuw verbinding met internet proberen te maken. Controleer na 5 minuten de LAN-status.

Bezoek monteur
Mochten bovenstaande stappen de internetverbinding niet hersteld hebben dan kunt u een afspraak maken waarbij een van onze monteurs op locatie de verbinding nakijkt. Hou er rekening mee dat, indien de oorzaak van de storing niet aan het door ons aangelegde installatiewerk ligt, we kosten in rekening kunnen brengen.
Neem voor het maken van een afspraak contact met ons op per mail (info@metzenergy.nl) of per telefoon (0318-786 667)