Storing: communicatie

In Uncategorized by nwametze

SolarEdge omvormer zonder display – Internet via WiFi is weggevallen.

(heeft u een omvormer mét display, klik dan hier voor de instructies)

Mocht u in de mySolarEdge app geen weergave van de opbrengst van uw omvormer meer zien, dan kan het bij een omvormer die middels WiFi met internet verbonden is zo zijn dat deze de WiFi verbinding verloren is. Via onderstaande stappen kunt u dit controleren én herstellen.

Aan de onderzijde van uw omvormer zijn LED-lampjes geplaatst:

Rood: De omvormer heeft een storing.
Groen (continu): Het systeem produceert energie.
Groen (knipper): Het systeem is aan het opstarten of afsluiten.
Blauw: De omvormer heeft verbinding met internet.

Bij een producerende omvormer mét internetverbinding ziet u onderstaande LED-lampjes:

Mocht enkel de groene LED branden dan produceert de omvormer wel energie maar heeft deze geen verbinding met internet. De omvormer slaat de data overigens tot maximaal 21 dagen op, dus mocht op een later moment de internetverbinding weer tot stand worden gebracht dan mist u in deze periode geen gegevens.

SolarEdge heeft de mySolarEdge app uitgebracht. Met deze app kunt u (net zoals in de oude app) de productie van uw omvormer raadplegen. Daarnaast heeft u de mogelijkheid om enkele basisinstellingen te raadplegen en opnieuw in te stellen. Ook de WiFi-instellingen vallen hieronder. Heeft u deze app nog niet, dan kunt u deze via onderstaande links downloaden:
Android
iOS
U logt in deze app in met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord als in de oude app.

Open de mySolarEdge app, log indien nodig in en druk op de drie rode strepen links bovenin om het menu te openen. Kies vervolgens voor ‘Omvormer Communicatie’.

Aan de zijkant van de omvormer zit een sticker met daarop informatie over uw omvormer. Op deze sticker staat ook een streepjescode/QR-code. De mySolarEdge app vraagt u om deze streepjescode/QR-code te scannen met de app. Indien nodig dient u de app toegang te geven tot de camera op uw telefoon.

Aan de onderzijde van de omvormer, naast de LED-jes, ziet u een rode schakelaar. Deze zou op stand 1 (productie) moeten staan.

Druk deze schakelaar naar links, naar de P, en laat de schakelaar weer los. De omvormer activeert nu een eigen WiFi-signaal om direct verbinding te maken met de mySolarEdge app.

In de app ziet u nu een pop-up waarin gevraagd wordt of u verbinding wilt maken met het WiFi-netwerk van de omvormer. Kies voor ‘Verbind’. De app en omvormer proberen nu met elkaar verbinding te maken. Dit kan soms even duren en soms is het nodig om het verbinden nog een keer uit te voeren of een ander apparaat (andere telefoon of tablet) te gebruiken.

Zodra er succesvol een verbinding tussen de app en de omvormer tot stand is gebracht ziet u het WiFi-signaal teken met een groen vinkje. De volgende stap is het opnieuw instellen van de WiFi-verbinding van de omvormer met uw thuisnetwerk.

U ziet in de app onderaan het scherm ‘Configureer’, klik hierop. De app verwerkt nu de informatie van de omvormer en opent het scherm voor de WiFi-instellingen.

Onderaan dit scherm laat de app de beschikbare WiFi-netwerken zien, kies uw eigen netwerk en vul het wachtwoord in. Druk vervolgens op ‘OK’ om de verbinding tussen omvormer en uw thuisnetwerk tot stand te brengen.

Zodra de verbinding tussen de omvormer en uw thuisnetwerk tot stand gebracht is, zie u onder uw netwerknaam een groen vinkje en de tekst ‘Verbonden’.